Overslaan en naar de inhoud gaan

Android blijft tweede viool spelen op tablets

Marktonderzoeker Gartner verwacht dat iOS in 2015 op 47,1 procent van alle nieuw verkochte ‘media tablets’ is geïnstalleerd. Vorig jaar was dat nog bijna 83,9 procent. In dezelfde periode groeit het marktaandeel van Android van 14,2 naar 38,6 procent.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Alleen Research In Motion (RIM) blaast als derde partij een rol van betekenis mee op de tabletmarkt. Het besturingssysteem QNX zal in 2015 verantwoordelijk zijn voor 1 op elke 10 verkochte tablets. Het aandeel van QNX – de opvolger van BlackBerry OS – komt dit jaar vanuit het niets op 5,6 procent.

WebOS, MeeGo en de rest tellen nauwelijks mee
Andere platforms stellen weinig voor, nu niet en over 4 jaar evenmin. Ondanks HP’s brede ambities met webOS is volgens Gartner voor dit besturingssysteem in 2015 slechts 3 procent van de tabletmarkt weggelegd. MeeGo blijft rond de 1 procent schommelen. Alle andere besturingssystemen samen krimpen van 1,3 naar 0,2 procent marktaandeel.

Ook de kleinere platforms profiteren ervan dat te te verdelen koek snel groter wordt. Dit jaar groeit de verkoop van mediatablets wereldwijd al naar 48 miljoen stuks, ruim een verdrievoudiging ten opzichte van 2010. Voor 2015 gaan de onderzoekers uit van een doorgroei naar 138,5 miljoen tablets. Nichespeler webOS van HP bijvoorbeeld groeit daardoor tussen 2011 en 2015 toch nog van 2,8 naar 8,9 miljoen verkochte tablets.

Windows ontbreekt, maar valt in 'zwaardere' categorie
Op het eerste gezicht is het opmerkelijk dat Gartner kennelijk geen enkele rol ziet weggelegd voor Microsoft Windows. Maar dat blijkt een kwestie van definitie te zijn. Volgens het onderzoeksbureau zijn mediatablets primair bedoeld voor de consumptie van media (muziek, foto's, video, websites) en daar past een "lichtgewicht" besturingssysteem bij. Windows is in deze definitie een zwaarder besturingssysteem met completer functionaliteit.

Fabrikanten trappen weer in dezelfde valkuil
Gartner-analist Carolina Milanesi stelt vast dat veel concurrenten van Apple dezelfde fout maken als ze eerder deden in hun reactie op de iPhone. "Ze geven prioriteit aan hardwarefeatures boven applicaties, diensten en algehele gebruikerservaring. Tablets zijn veel afhankelijker van die laatste factoren. Hoe eerder leveranciers dat beseffen, des te beter hun kansen om regelrecht met Apple te concurreren."

Lof voor strakkere controle Honeycomb door Google
Roberta Cozza, eveneens een Gartner-analist, is lovend over het nieuwe licentiemodel van Google voor Android 3.0 (Honeycomb). Google kan daardoor strakker aan de touwtjes trekken en alleen 'optimale tabletimplementaties' van Honeycomb toestaan die geen compromissen doen aan de kwaliteit van de gebruikerservaring. Gevolg is wel, verwacht Cozza, dat de prijzen van Android-tablets langzamer zullen dalen dan we bij smartphones hebben gezien.

Wereldmarkt mediatablets, naar besturingssysteem, 2010-2015 (in %)

Besturingssysteem 2010 2011 2012 2015
iOS (Apple) 83,9 68,7 63,5 47,1
Android (Google) 14,2 19,9 24,4 38,6
MeeGo (Intel/Nokia) 0,6 1,1 1,2 1,0
webOS (HP) 0,0 4,0 3,9 3,0
QNX (RIM) 0,0 5,6 6,6 10,0
Overig 1,3 0,6 0,5 0,2
Totaalaantal (mln) 17,61 69,78 108,21 294,1

Bron: Gartner, april 2011

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in