ICT groeit in 2011 sneller dan economie als geheel
Het gesignaleerde verschil tussen de groei in het algemeen en de groei in de ICT-bestedingen hangt volgens ICT~Office samen met inzet van ICT om kosten te besparen op andere bedrijfsprocessen. Als voorbeeld noemt de brancheorganisatie de overheid, die zich meer wil focussen op kerntaken en daarbij uitbesteding van ICT ziet als mogelijkheid om kosten in de hand te houden. Daarnaast voorziet ICT~Office dat het midden- en kleinbedrijf IT zal inzetten voor zakelijke vernieuwing, onder meer online.
Bezuinigingen drijven groei in ICT
De focus op inzet van ICT voor innovatie - anders dan voor schaalvergroting - komt onder meer tot uitdrukking in verschillen in bestedingsgroei voor verschillende segmenten van de IT-markt. Bestedingen in software en IT-dienstverlening groeien in 2011 onmiskenbaar harder dan die in IT-infrastructuur en kantoortechnologie:
- software: +2,6 procent (2010 +2,0 procent)
- services: +2,5 procent groei (2010 +1,6 procent)
- telecom en internet: +1,8 procent (2010 +1,0 procent)
- pc's: +2,3 procent (2010 +1,4 procent)
- servers, midrange, mainframes: -0,9 procent (2010 -1,7 procent)
- MFP's, copiers en office-apparatuur - 1,2 procent (2010 -0,1 procent)
Groei in 2010 was deels inhaalreactie
In 2010 groeiden de ICT-bestedingen met 1,1 procent, na een sterke daling in de ICT-bestedingen in 2009. De markt trok met name in de tweede helft van het jaar aan, maar gebruikers blijven behoedzaam met anticiperen op verwacht economisch herstel. De softwarebestedingen stegen in 2010 met 2 procent ten opzichte van 2009. Deze toename zit vooral in de applicatiesoftware en is deels een gevolg van uitstel van investeringen gedurende 2009. Tegelijk is de trend naar 'software-as-a-service' onmiskenbaar.
De uitgaven voor hardware stegen vorig jaar nauwelijks (0,3 procent). De segmenten servers, midrange en mainframes daalden zelfs (-1,7 procent). De besteding aan pc's steeg in 2010 licht (1,4 procent). Per saldo bleef de markt voor kantoortechnologie vorig jaar ongeveer gelijk aan het als 'zeer zwaar' gekarakteriseerde 2009.
In het afgelopen jaar had met name de dienstverlening last van uitstel of kortwieken van ICT-projecten, waardoor bestedingen in advies, implementatie en detachering sterk achterbleven. Ondersteunende dienstverlening zoals onderhoud liet wel een riante stijging zien met 3,3 procent.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee