Overslaan en naar de inhoud gaan

Tablets verkopen als warme broodjes

Gartner gaat uit van een verkoopaantal van 19,5 miljoen ‘media tablets’ in 2010. Volgend jaar verwacht het marktonderzoeksbureau een groei met 181 procent naar 54,8 miljoen stuks. De groeicurve vlakt daarna geleidelijk af, om uit te komen op 103,4 miljoen tablets in 2012 en 154,2 miljoen stuks in 2013.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Netbooks leggen het af tegen tablet, notebooks niet

Analiste Carolina Milanesi verwacht dat de mediatablets door hun alles-in-één karakter leiden tot ‘kannibalisering’ van andere elektronicaproducten voor de consument zoals e-readers, spelcomputers en mediaspelers.

In het bijzonder mini-notebooks (netbooks) raken in de verdrukking als de prijs van tablets de komende 2 jaar tot onder 300 dollar zakt. Goedkope laptops daarentegen hebben weinig te lijden onder de toenemende populariteit van tablets.

Tablet lijkt op smartphone ...

Gartner ziet overlapping ontstaan tussen tablets met een relatief klein beeldscherm (7 inch) en de topmodellen onder de smartphones. “Het is voor gebruikers moeilijk te rechtvaardigen om allebei te bezitten indien de differentiatie in gebruiksvorm maar heel beperkt is”, aldus Gartner.

Het merendeel (61 procent) van de mediatablets komt dit jaar terecht in Noord-Amerika. Doordat de tablets steeds meer ook in andere delen van de wereld beschikbaar komen, krimpt het aandeel van Noord-Amerika naar 43 procent ni 2014.

In 2010 zijn mediatablets die draadloos kunnen communiceren via wifi en/of een mobiel netwerk met 55 procent net in de meerderheid. Omstreeks 2014 is hun aandeel opgelopen tot 80 procent. Gartner maakt echter geen onderscheid tussen wifi en 3G, wat toch een essentieel verschil is in bijvoorbeeld de modellenreeks van de Apple iPad.

... maar is geen vervanger voor smartphone

In bedrijven ziet Gartner de mediatablets voorlopig hoofdzakelijk als een ‘metgezel’ van de notebook-pc of als een extra apparaat om onderweg snel te e-mailen, de agenda te raadplegen, webapplicaties te gebruiken, informatie te zoeken en PowerPoint-presentaties te laten zien.

Gartner constateert dat de meeste kenniswerkers tablets niet kunnen inzetten als volledige vervanging van hun notebooks. Omdat ze gewoonlijk ook al een smartphone hebben, is de tablet voor hen een derde apparaat. De meeste werkgevers zullen daar niet voor willen betalen. Veel zakelijke gebruikers kopen daarom zelf een tablet en gebruiken hem zowel voor werk als plezier, verwacht Gartner.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in