Forse sanering bij Myspace op til
Die sanering is een opstapje naar de verkoop van Myspace, mogelijk aan een groep investeerders, mogelijk ook aan Zynga, dat zich toelegt op ‘social gaming’. De verkoop zou uiterlijk van de zomer afgerond moeten zijn.
Myspace legt het af tegen Facebook
News Corp. kocht Myspace in 2005 voor een bedrag van 580 miljoen dollar. Destijds was het een toonaangevende sociale netwerksite. News Corp. hoopte de bezoekers van Myspace ook te kunnen verleiden tot een bezoekje aan zijn andere sites. Maar die doelstelling is onvoldoende gerealiseerd.
Dat heeft alles te maken met het feit dat Myspace het niet kan bolwerken tegen de concurrentie, en met name niet tegen Facebook. Myspace had volgens cijfers van marktonderzoeksbureau Comscore afgelopen november 54,4 miljoen unieke Amerikaanse bezoekers, 15 procent minder dan in november 2009. Facebook zag het gebruik vanuit Amerika in dezelfde periode 50 procent stijgen tot 151,7 miljoen unieke bezoekers.
Bedrijf kampt met hoge kosten en dalende inkomsten
Myspace had – ongetwijfeld dankzij het dalende bezoek - ook te kampen met dalende inkomsten. News Corp. meldde bij zijn recentste derdekwartaalcijfers, dat Myspace 70 miljoen dollar minder aan advertentie-inkomsten had binnengehaald dan in het derde kwartaal van 2009. De business unit van News Corp. waar Myspace deel van uitmaakt, leed een operationeel verlies van 156 miljoen dollar. Volgens de toelichting van de directie van News Corp. was dat hoofdzakelijk te wijten aan de slechte prestaties van Myspace en de hoge kosten van de bedrijfsactiviteiten ervan.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee