Branche in geweer tegen anti-cookiewet
Maar bedrijven die zich met online marketing bezighouden vrezen een onwerkbare situatie met ergernis voor de consument en economische schade. “Wanneer het wetsvoorstel wordt gehandhaafd, zullen Nederlandse bedrijven achterstand oplopen ten opzichte van buitenlandse aanbieders aangezien daar deze beperkingen niet gelden. Ook advertentiemodellen met gratis informatie zullen onder druk komen te staan” stellen zij in een persbericht.
Volgens de online adverteerder-clubs zou verplichte opt-in voor cookies, betekenen dat een particulier die tien sites bezoekt, wellicht honderd maal toestemming moet geven. Dit zou schijnveiligheid tot gevolg hebben: gebruikers klikken vensters op 'de automatische piloot' weg, zonder de boodschap te overwegen.
Maar volgens de marketeers is het ook zonder opt-in mogelijk de de privacy van consumenten te waarborgen. Ze wijzen daarbij op de volgende mogelijkheden:
· Toestemming automatisch door de internetbrowser laten afhandelen op basis van vooraf door de gebruiker ingestelde opties. Dit wordt al gehanteerd in veertien andere Europese lidstaten.
· Een voorlichtingscampagne over mogelijkheden om cookies uit te schakelen.
· Invoering van een 'cookiezegel' dat aangeeft dat een site cookies plaatst. Als een gebruiker op de zegel klikt wordt hij geïnformeerd over de cookies en krijgt hij de mogelijkheid zich hiertegen te verzetten. In de Verenigde Staten is hiermee ervaring opgedaan.
De in dit verband gezamenlijk optredende brancheorganisaties zijn: de Bond van Adverteerders (BVA), Dutch Dialogue Marketing Association (DDMA), Interactive Advertising Bureau (IAB), de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, het Platform Affiliate Netwerken (PAN), het Platform Internet Bureaus Nederland (PIBN), het Platform Media Adviesbureaus (PMA) en het Nederlands Uitgeversverbond (NUV).
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee