Overslaan en naar de inhoud gaan

Helft organisaties moet privacybeleid grondig wijzigen

Volgens Gartner zullen bijna alle organisaties de komende anderhalf jaar hun privacybeleid onder de loep nemen. Dat heeft voor zeker de helft tot gevolg dat er een flinke revisie zal plaatsvinden. Al vanaf 2010 zien zij nieuwe bedreigingen voor de privacy en persoonlijke gegevens. Hun budgetten voor een betere bescherming van de privacy zijn echter zeer laag en blijven onder grote druk staan.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Dat verandert voorlopig niet. Daarom zien de ‘privacy officers’ zich genoodzaakt de banden met afdelingen binnen de organisatie te verbeteren. Daarbij gaat het onder meer om HR, IT-beveiliging, IT-operations, applicatieontwikkelteams en de juridische afdeling. Volgens Gartner is het ook verstandig goed relaties aan te knopen met regelgevers en maatschappelijke organisaties die zich inzetten voor een betere bescherming.

Cloud computing
Gartner verwacht dat bij de ontwikkeling van nieuw privacybeleid de meeste tijd gestoken moet worden in zaken rondom cloud computing. Het opslaan van data in publieke clouds vereist duidelijke afspraken over waar die data opgeslagen wordt, want vaak mag die volgens wettelijke regels het land niet verlaten.

Nieuw beleid is beslist nodig
Ook moet er flink wat tijd besteed worden aan nieuw beleid rondom locatie gebaseerde diensten. Het gaat daarbij om organisaties die steeds meer informatie opslaan over de locatie waar een gebruiker zich bevindt. Zij hebben vaak geen duidelijk plan over wat ze daarmee zullen doen. Dat druist in tegen fundamentele privacyrechten; er mag alleen informatie verzameld worden die voor een vastgesteld doel nodig is.

Daarnaast moet bepaald worden hoe omgegaan moet worden met datadiefstallen – hoe bereid je je daar op voor en vooral: hoe handel je als de diefstal heeft plaatsgevonden.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in