Overslaan en naar de inhoud gaan

Malware op je Mac? Zoek het zelf maar uit!

Dat Apple grenzen stelt aan de service aan klanten, werd boven water gebracht door Ed Bott van ZDnet. Zoals gebruikelijk bij kritisch nieuws werd Bott meteen van bijbedoelingen beschuldigd, en zelfs van het verspreiden van onwaarheden. Bott wist de critici de mond te snoeren door het publiceren van een kopie van het memo dat helpdeskmedewerkers verbiedt daadwerkelijk te helpen.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Het memo specificeert dat helpdeskmedewerkers niet mogen helpen bij het verwijderen van malware, en zelfs niet mogen bevestigen of ontkennen dat er van een infectie sprake is. Men mag de klacht niet doorspelen naar de zwaargewichten binnen Apples hulpdienst, en mag de beller ook niet verwijzen naar een Apple Store. Het enige advies dat men een beller mag geven, is om op zoek te gaan naar informatie en antivirustools op Apples sites. De reden zou zijn dat Apple bij de klanten niet de verwachting wil wekken dat het malwareproblemen altijd kan oplossen.

MacDefender-malware zorgt voor veel problemen
Het bestaan van de instructie kwam aan het licht nadat Bott in contact kwam met een medewerker van AppleCare. Bott had eerder gepubliceerd over toenemende problemen met malware op de Mac. De medewerker bevestigde dat veel Mac-eigenaren momenteel te kampen hebben met malware. Daarbij gaat het vooral om MacDefender en varianten daarop, dat zich voordoet als een antivirustool dat de nodige malware heeft aangetroffen. Wie ingaat op het aanbod om de Mac op te schonen, raakt besmet. Via de Apple-fora kon Bott verifiëren dat het inderdaad een probleem in opkomst is.

Helpdesk overspoeld met telefoontjes
Volgens de helpdeskmedewerker ligt het aantal telefoontjes naar de Apple-helpdesk sinds het uitbreken van de MacDefender-plaag 4 tot 5 maal zo hoog als gewoonlijk. Normaal hebben de 600 medewerkers 7 tot 12 minuten de tijd tussen twee telefoontjes, nu bellen ze bijna non-stop. Veel Mac-eigenaren stinken erin, schrijft hij of zij, omdat ‘ze denken dat hun Mac onaantastbaar is voor virussen en dat deze waarschuwing van Apple zelf afkomstig is’. Volgens de medewerker gaat de helft van de telefoontjes de laatste week over MacDefender. Zelf had hij of zij er in twee dagen 60. De medewerker zegt ook te verwachten dat dit nog maar het begin is. "Ik ben ervan overtuigd dat we binnen niet al te lange tijd veel meer van dit soort [malware] hebben, en dat die ook veel lastiger te verwijderen zal zijn.”

Met de laatste opmerking sluit de medewerker aan op een constatering van Paul Kruse van het Deense CSIS. Kruse constateerde eerder deze week uit het verschijnen van de eerste toolbox die helpt bij het genereren van malware voor de Mac, dat computercriminelen de Mac serieus beginnen te nemen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in