Nog lange weg te gaan bij invoering van het nieuwe werken
In Nederland heeft gebruik van deze innovatieve manieren van communicatie c.q. samenwerking, ook wel bekend als het ‘nieuwe werken’ of High-Performance Workplace, zin voor 80 procent van de bedrijven met meer dan 250 werkplekken. Feitelijk gebruik van deze hulpmiddelen maakt maar 29 procent; in 4 procent van de gevallen gaat het daarbij ook nog om bedrijven waarvoor dat weinig nut heeft.Bijna de helft is kenniswerkerDe Nederlandse economie staat bekend als kenniseconomie; dat blijkt ook wel uit het grote aandeel kenniswerkers bij grotere bedrijven.Web 2.0-toepassingen rukken opNaast ‘traditionele’ toepassingen als business intelligence en contentmanagement worden ook naar Web 2.0 smakende hulpmiddelen als social networking, wiki’s en dergelijke al op grote schaal gebruikt.Weinig investeringsplannenHet aandeel bedrijven dat op afzienbare termijn denkt te gaan investeren in de High-Performance Workplace ligt maar net boven de 10 procent.Dienstverleners het flexibelstIndustrie, handel en transport blijven wat achter bij het flexibiliseren van de werkplek.Mobiel werken is vooral e-mailenDe ‘traditionele’ toepassingen als e-mail en agendabeheer domineren nog bij het gebruik van mobiele apparaten.Generatiekloof niet algemeen herkendOrganisaties moeten in de toekomst bij het aanbod van ICT-faciliteiten rekening houden met de verschillen tussen de generaties. Dat er in computerervaring en -verwachtingen onderscheid bestaat tussen 50+’ers, medewerkers van 30 tot 50 jaar, en jongeren, wordt lang niet door iedereen onderkend.