Overslaan en naar de inhoud gaan

Nog lange weg te gaan bij invoering van het nieuwe werken

Bij de huidige stand van de IT is dat niet meer het enige mechanisme voor kennisdiffusie. Door andere, vernieuwende manieren van communicatie te gebruiken, wordt het steeds makkelijker voor kenniswerkers om in contact te komen met experts buiten de eigen organisatie. Denk bijvoorbeeld aan LinkedIn, waar eenvoudig aansluiting gevonden kan worden bij zogenaamde expertgroups.
Business
Shutterstock
Shutterstock

In Nederland heeft gebruik van deze innovatieve manieren van communicatie c.q. samenwerking, ook wel bekend als het ‘nieuwe werken’ of High-Performance Workplace, zin voor 80 procent van de bedrijven met meer dan 250 werkplekken. Feitelijk gebruik van deze hulpmiddelen maakt maar 29 procent; in 4 procent van de gevallen gaat het daarbij ook nog om bedrijven waarvoor dat weinig nut heeft.Bijna de helft is kenniswerkerAandeel kenniswerkersDe Nederlandse economie staat bekend als kenniseconomie; dat blijkt ook wel uit het grote aandeel kenniswerkers bij grotere bedrijven.Web 2.0-toepassingen rukken opHuidig gebruik toepassingenNaast ‘traditionele’ toepassingen als business intelligence en contentmanagement worden ook naar Web 2.0 smakende hulpmiddelen als social networking, wiki’s en dergelijke al op grote schaal gebruikt.Weinig investeringsplannenInvesteringsplannenHet aandeel bedrijven dat op afzienbare termijn denkt te gaan investeren in de High-Performance Workplace ligt maar net boven de 10 procent.Dienstverleners het flexibelstFlexibele werkplekkenIndustrie, handel en transport blijven wat achter bij het flexibiliseren van de werkplek.Mobiel werken is vooral e-mailenMobiele toepassingenDe ‘traditionele’ toepassingen als e-mail en agendabeheer domineren nog bij het gebruik van mobiele apparaten.Generatiekloof niet algemeen herkendGeneratiekloofOrganisaties moeten in de toekomst bij het aanbod van ICT-faciliteiten rekening houden met de verschillen tussen de generaties. Dat er in computerervaring en -verwachtingen onderscheid bestaat tussen 50+’ers, medewerkers van 30 tot 50 jaar, en jongeren, wordt lang niet door iedereen onderkend.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in