Overslaan en naar de inhoud gaan

Klant is ‘roepende in IT-woestijn’

Dat is een van de meest opvallende conclusies die onderzoeker Marco Gianotten van onderzoeksbureau Giarte trekt op basis van de ‘Outsourcing Performance 2008’, waarbij klanten wordt gevraagd of ze hun huidige dienstverlener als partner voor IT-uitbesteding desgevraagd zouden aanbevelen. En die vraag werd, net als vorig jaar, door meer dan een kwart van de ondervraagden beantwoord met ‘nee’ of ‘waarschijnlijk niet’.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Het onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met het in IT-sourcing gespecialiseerde adviesbedrijf EquaTerra. Als belangrijkste determinanten van klanttevredenheid in IT-sourcing noemt Nico Boot van EquaTerra: het nakomen van afspraken, flexibiliteit en operationeel management. Vooral op het laatste aspect ziet hij nog veel misgaan: “Meestal zie je dat een dienstverlener een of twee van zijn mensen verantwoordelijk maakt voor communicatie met de klant. Zo’n functionaris, meestal een accountmanager, deliverymanager, contractmanager of iets van die strekking, is uiteraard van goede wil. Maar hoeveel impact heeft hij in de organisatie waarvoor hij werkt? Hij luistert goed en begrijpt uitstekend wat de klant nodig heeft. Maar krijgt hij ook voor elkaar dat op die manier wordt gewerkt? Of moet hij daarvoor onderhandelen met bazen van functionele kolommen in de grote organisatie die hij vertegenwoordigt? Vaak krijgt de klant te horen: ‘U hebt volkomen gelijk, maar ík kan dat niet voor u regelen. Daarvoor moet u mijn baas bellen.’ Respondenten zeggen ons: ‘Je ziet achter zo’n accountmanager als het ware de contouren van de verschillende delivery units’.”Volgens Gianotten hanteren vooral grote gevestigde dienstverleners nog steeds een achterhaald organisatiemodel, dat in de hand werkt dat de klant ‘een roepende in de woestijn’ wordt: “Rekencentrum, werkplekbeheer en projectuitvoering werken ieder voor zichzelf, hebben eigen agenda’s: mensen vrijmaken of juist aan het werk krijgen, kosten drukken, technologie wegzetten, kwartaaltargets halen. Noem maar op. Vaak zie je dat een van die silo’s de winstverantwoordelijkheid heeft voor het contract en met de andere silo’s moet onderhandelen om iets voor de klant gedaan te krijgen.” Bij dat soort dienstverleners ziet Gianotten de directeur vaak als een brandweerman van de ene naar de ander klant racen: “Omdat er zo veel brandjes te blussen zijn, komt hij vaak te laat. Om het dan weer recht te breien, moet hij concessies doen, belooft hij bijvoorbeeld extra mensen in te zetten. Maar dat moet natuurlijk toch weer ergens, liefst bij diezelfde klant, worden terugverdiend. Er wordt dus gezonnen op mogelijkheden om in een andere hoekje van ‘de samenwerking’ te beknibbelen, en daarmee wordt dan de basis gelegd voor het volgende brandje.”Volgens Boot gaat overigens ook de klant niet geheel vrijuit: “Veel klanten geven zelf aan hun sourcingregie niet op orde te hebben. Vaak is er geen sprake van een echt demandmanagement en gaat supplymanagement niet verder dan ‘op de kosten letten’. Er is natuurlijk ook een groot tekort aan mensen die sourcingregie kunnen doen. Wat dat betreft is het absurd dat wij hier nog steeds mensen opleiden voor werk dat je uitstekend in India kunt laten uitvoeren, maar dat er geen opleiding voor sourcingregie bestaat”. Giarte sprak voor de Outsourcing Performance met 275 CIO’s en informatiemanagers van 242 bedrijven, die tezamen 674 sourcingcontracten hebben lopen. Dat is naar schatting drie kwart van alle IT-sourcingcontracten in Nederland. Vanaf pagina 10 meer over outsourcing

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in