Overslaan en naar de inhoud gaan

Matige ontvangst achilleshiel van iPhone 3G

De iPhone van Apple is sinds vandaag dan eindelijk verkrijgbaar in Nederland. Apple mikt behalve op de consument ook op de zakelijke gebruiker. Maar gaat die overstag?
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Ongeveer een jaar geleden werd de eerste iPhone gelanceerd, waarvan wereldwijd 6 miljoen exemplaren zijn verkocht. Maar met de iPhone 3G begint het voor Apple pas echt serieus te worden. Was het toestel tot voor kort maar in een beperkt aantal Europese landen verkrijgbaar (Duitsland, Frankrijk en Engeland), vanaf nu rolt Apple zijn felbegeerde multimediatelefoon uit over de hele wereld: van Japan tot Australië. Ook in Europa is er geen land meer dat geen iPhone zal kunnen leveren. In Nederland is de iPhone uitsluitend bij T-Mobile verkrijgbaar. De tarieven zijn zeer acceptabel: minimaal 29 euro per maand met 150 belminuten. Bij duurdere bundels is de iPhone nagenoeg gratis (1 euro). Het toestel kan tegen betaling of na een jaar zelfs gratis simlockvrij worden gemaakt, maar de gebruiker zit wel aan een tweejarig abonnement vast. Voor alle tarieven geldt een downloadsnelheid van 2048 kilobit per seconde en een uploadsnelheid van 384 Kbps. Verder kan de gebruiker in Nederland gratis de hotspots van T-Mobile gebruiken.Hoeveel iPhones er tot nu toe illegaal aan Nederlanders zijn verkocht, is niet duidelijk, maar er is grote kans dat deze gebruikers hun toestel alsnog zullen inruilen voor het nieuwe model, dat behalve 3G-ontvangst (UMTS/HSPA) ook gps ondersteunt. En was de eerste iPhone nog een gesloten systeem, vanaf nu kunnen applicaties van derden worden geïnstalleerd, zij het wel uitsluitend via de iTunes App Store, omdat Apple over de kwaliteit van deze programma’s wil waken. De nieuwe iPhone moet ook zakelijke gebruikers bekoren. Apple wil zich voor­al richten op de kleine ondernemer, zo vertelde het bedrijf vorige week aan een select gezelschap Nederlandse journalisten. Er is ondersteuning voor Microsoft Exchange ActiveSync, pushtechnologie voor e-mail, agenda’s en contacten, beveiligde gebruikerstoegang tot bedrijfsmiddelen met Cisco IPSec VPN en netwerkservices met WPA20-enterprise- en 802.1X-verificatie. Mailbijlagen met pdf, JPEG en Microsoft Word, Excel en PowerPoint worden exact weergegeven en de beschikbaarheid van zakelijke applicaties zal de iPhone nog aantrekkelijker kunnen maken. Ondernemingen kunnen intern eigen applicaties ontwikkelen om tegemoet te komen aan hun specifieke behoeften. Een punt van zorg is wel dat Apple tot dusverre niet veel haast heeft gemaakt met het met dichten van beveiligingsgaten van de software van de eerste generatie iPhones. Die is kwetsbaar, zeggen experts. Of de iPhone kan ontkomen aan zijn consumentenimago zal echter nog moeten blijken. Veel bedrijven lijken vooralsnog de voorkeur te geven aan de BlackBerry, al is het denkbaar dat de iPhone zijn opmars zal maken in de creatieve wereld, zoals dat ook ooit gold voor de Macs van Apple.Het testexemplaar dat de redactie ruim een week geleden meekreeg, was in elk geval extreem makkelijk te bedienen. Surfen op het net is beter dan bij menig ander toestel, en dat geldt ook voor het gebruik van mail. De integratie van gps biedt ongekende mogelijkheden op een rijke interface als die van de iPhone. Het toestel kan bijvoorbeeld nabijgelegen bedrijven met behulp van trefwoorden vinden.iPhone biedt UMTS, HSDPA, gsm, WiFi, EGGE, gps en Bluetooth 2.0 + EDR in één compact apparaat, met niet meer dan twee antennes. Die bevinden zich in de metalen ring rond de lens van de camera, de audio-uitgang, de metalen rand rond het display, en binnen de circuits van het apparaat zelf. Het slimme energiebeheer van iPhone zorgt voor een gesprekstijd van circa vijf uur via 3G-netwerken, beweert Apple.Maar in de praktijk bleek de ontvangst de achilleshiel van de iPhone te zijn. Onduidelijk is of dit ligt aan de dekking van T-Mobile of vanwege de ontvangstcapaciteiten van het toestel zelf. Een probleem dat ook al bij de eerste generatie toestellen werd gesignaleerd, stak meteen de kop op toen AG met de iPhone de trein instapte. Het 3G-signaal viel meteen terug naar 2G, maar vaker viel de complete verbinding uit. Daarbij moest het toestel vaak opnieuw gestart worden om weer signaal te krijgen. Ook de ontvangst in kantoren viel tegen.Of de problemen zijn op te lossen met een software-update valt te betwijfelen. Apple heeft naar eigen zeggen een jaar lang gezocht naar een compromis tussen antennesterkte en batterijduur; reden waarom de eerste generatie geen 3G ondersteunde, maar de balans lijkt nog niet gevonden. In een reactie laat T-Mobile weten dat het antennesysteem van Apple technisch beter zou moeten zijn dan dat van andere toestellen. T-Mobile kon de klachten van AG met eigen testen niet reproduceren.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in