Overslaan en naar de inhoud gaan

Rijk wil niet opdraaien voor extra kosten OV-chipkaart

De proefregio Rotterdam krijgt nog geen toestemming om de strippenkaart in de metro snel in te ruilen voor de OV-chipkaart. Staatssecretaris Tineke Huizinga wil dat eerst aan een aantal eisen is voldaan, zei ze in de Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Om het zwartrijden tegen te gaan, wil het Rotterdamse vervoerbedrijf RET zo snel mogelijk alleen nog de OV-chipkaart in het openbaar vervoer accepteren. Dat zal ook “zo snel mogelijk” gebeuren, zei Huizinga. Maar de gemeente moet eerst met een migratieplan voor een nieuwe chip komen, om daar snel op te kunnen overstappen als de huidige chipkaart op grote schaal mocht worden gekraakt.Een Kamermeerderheid steunt de aanpak van de staatssecretaris. Inmiddels is al circa 1 miljard euro overheidsgeld in de OV-chipkaart gestoken. CDA en PvdA vinden dat de belastingbetaler niet mag opdraaien voor de vertraagde invoering. Eind juli brengt de commissie-Kist een rapport uit over de extra kosten. Volgens Huizinga zijn de eventuele meerkosten van extra beveiliging, mocht het toch mislopen, voor rekening van de vervoerbedrijven, of voor de decentrale overheden als dat contractueel zo is bepaald.De Kamercommissie confronteerde Huizinga met plannen van de Radboud Universiteit om in het najaar in een wetenschappelijk tijdschrift te publiceren over het kraken van de OV-chipkaart. “Door de overheid betaald wetenschappelijk onderzoek wordt zo een bedreiging van maatschappelijke processen”, meende PvdA-Kamerlid Lia Roefs. De universiteit demonstreerde begin dit jaar al hoe de kaart met eenvoudige middelen gekopieerd kan worden.Huizinga zei zich niet te kunnen voorstellen dat “een gerenommeerde instelling” als de Radboud Universiteit zodanig gaat publiceren “dat de zaak compleet op straat ligt, met de bedoeling dat mensen het gaan uitproberen.” Zij zal de universiteit in dit verband op haar maatschappelijke verantwoordelijkheid wijzen. Volgens GroenLinks handelt de universiteit juist heel verantwoord door openheid te betrachten over de gebreken van de huidige OV-chipkaart.De Radboud Universiteit Nijmegen heeft ook aangekondigd de komende anderhalf jaar onderzoek te doen naar een ‘privacyvriendelijke’ chipkaart voor het openbaar vervoer op basis van open source. De stichting NLnet steunt het initiatief met een subsidie van 150.000 euro.Het onderzoek staat onder leiding van prof. dr. Bart Jacobs en dr. Wouter Teepe van de Digital Security-groep. Zij demonstreerden begin dit jaar hoe de OV-chipkaart met NXP Mifare Classic-chip eenvoudig gekopieerd kan worden.Hoogleraar Jacobs zegt dat het onderzoek zich richt op een nieuwe generatie van privacy-vriendelijke cryptografische technieken, met name zogeheten ‘zero knowledge proofs’. Jacobs: “De theorie daarvoor bestaat al, maar het is nog niet duidelijk of dit ook (snel genoeg) gerealiseerd kan worden met smart cards.” De nieuwe chipkaart zal werken met attributen in plaats van met identiteiten: de reiziger hoeft zich niet bekend te maken, maar alleen te bewijzen dat hij een geldige kaart of voldoende geld heeft voor een bepaalde reis.De Nijmeegse onderzoekers ontwikkelen niet voor een specifieke chip maar wel voor de laatste generatie, aldus Jacobs. “Die moet vooral snel zijn en Java ondersteunen. Daar zijn er meerdere van, waaronder bijvoorbeeld de SmartMX van NXP die ook in het paspoort zit. Maar Infineon heeft vergelijkbare kaarten.”Andere partijen zijn welkom bij het onderzoek, dat is ondergebracht bij het Wetenschapsforum OV-Chipkaart. Trans Link Systems (TLS), dat de chipkaart uitgeeft en de transacties verwerkt, verklaart nadrukkelijk dat het geen opdrachtgever is voor het onderzoek maar wel zijn expertise wil inbrengen via het forum.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in