Overslaan en naar de inhoud gaan

Twitter als wervingskanaal vooral voor ICT'ers interessant

Dit blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group uit Rotterdam. Volgens het onderzoeksbureau beginnen recruiters stilaan Twitter te ontdekken als wervingskanaal. Op blogs over recruitment en in trainingen over het benutten van social networks voor werving wordt steeds vaker stilgestaan bij het kanaal.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Toch blijkt de groep die zich op Twitter beweegt een kleine niche te zijn, die kan worden bestempeld als online netwerkpioniers. Ruim de helft van de gebruikers is actief in de functie ICT, marketing, sales, reclame of consultancy. Andere functiegebieden komen slechts mondjesmaat voor. Driekwart is man en de helft is tussen de 30 en 40 jaar oud. Bijna driekwart is hoogopgeleid. Allochtonen zijn met 9 procent vooralsnog ondervertegenwoordigd. Een vijfde van de Twitteraars studeert nog op dit moment en doet dat veelal in de richtingen informatica, marketing of communicatie. De gemiddelde Twitteraar is sterk online georiënteerd en een fervent bezoeker van blogs en social networks. Hij zoekt vakinhoudelijke interactie op sites als frankwatching.com en dutchcowboys.nl. Hij heeft bovengemiddeld vaak een profiel op LinkedIn, Facebook en Hyves, aldus Intelligence Group. Ook in zijn oriëntatiegedrag op de arbeidsmarkt maakt hij veel gebruik van online kanalen en van zijn online netwerk. Vier op de tien Twitteraars gebruikt social networks actief om te zoeken naar een (nieuwe) baan. Ruim driekwart maakt gebruik van zijn persoonlijke netwerk. Vacaturesites, recruitmentsites en zoekmachines worden bovengemiddeld vaak gebruikt. Verder valt op dat de Twitteraar relatief vaak open sollicitaties stuurt.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in