Overslaan en naar de inhoud gaan

Jongeren hebben geen boodschap aan regels IT-afdeling

Accenture onderzocht de houding van 400 Amerikaanse jongeren in de leeftijd van 14 tot 27 jaar ten opzichte van technologiegebruik. Van de onderzoeksgroep hadden 169 een baan.

Van de jongeren met baan wist 40 procent met zekerheid dat er regels waren met betrekking tot het vrijgeven van werkgerelateerde informatie; 6 procent zei daar lak aan te hebben. Nog eens 31 procent wist niet of hun bedrijf al of niet regels hanteert, en slechts 17 procent wist zeker dat dat niet het geval was.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock



Beperkingen aan de hulpmiddelen die ze mogen inzetten, vallen bij de aanstormende generatie niet in goede aarde. Veel respondenten gebruiken voor hun werk hulpmiddelen die niet door het bedrijf verstrekt zijn en ondersteund worden, en waarvan ook onduidelijk is of dat wel mag. 39 Procent gebruikt bijvoorbeeld de eigen telefoon, 27 procent bezoekt voor zijn werk sociale-netwerksites en 27 procent gebruikt onder werktijd niet door het bedrijf verstrekte instant messaging-toepassing.

Een schokkend cijfer voor de IT-afdelingen is ongetwijfeld, dat in de leeftijdscategorie 17 tot 23 jaar, bij het aanstormend talent dus, driekwart te kennen geeft online applicaties te hebben gebruikt of gratis applicaties te hebben gedownload wanneer de betreffende toepassing door hun IT-afdeling niet werd aangeboden danwel wanneer de beschikbare applicatie onder de maat werd geacht.

Het ziet er volgens Accenture niet naar uit dat de IT-afdelingen de geest nog in de fles krijgen. Van alle respondenten geeft 52 procent aan dat ze van hun werkgever ondersteuning van de nieuwste technologie verwachten. Die wens wordt sterker naarmate de jongeren ouder worden – en zich dus meer oriënteren op hun werk. Bij de 17- tot 23-jarigen ligt dat percentage op 56, van de 23- tot 27-jarigen zegt zelfs tweederde dat ondersteuning van de nieuwste technologie een belangrijk criterium is bij de keuze voor een werkgever.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in