Overslaan en naar de inhoud gaan

'Websociologen en informatieantropologen hebben de toekomst'

Nu organisaties en individuen in toenemende mate gebruikmaken van geavanceerde mogelijkheden op het internet, ontstaan nieuwe arbeidspatronen en -behoeften. Dat leidt volgens het internationale technologieonderzoeksbedrijf tot een toenemende waardering van kennis van sociale wetenschappen op posities die traditioneel vooral voor techneuten waren bestemd.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Gartner voorziet de komende vijf jaar een verdere groei van particulier gebruik van technologie. Consumenten voelen zich in toenemende mate senang bij gebruik van internet voor het aanhalen en onderhouden van relaties en contacten in gezin, werk en bredere maatschappelijke contexten. Bedrijven zullen hard moeten sleutelen aan hun bedrijfscultuur, willen zij gelijke tred houden met deze snelle en ingrijpende ontwikkeling en een rol te blijven spelen in de online sociale netwerken van hun doelgroepen.

Gartner benoemt vier kerngebieden waar nieuwe talenten en expertises de komende vijf jaar hard nodig zijn:

  • Online gebruikerservaring: nieuwe -niet technische- kennis is nodig om te zorgen dat gebruikers de aangeboden toepassingen en informatie effectief kunnen consumeren. Daar komt volgens Gartner meer bij kijken dan de inbreng van een interface designer, wat bij een aantal organisaties inmiddels gemeengoed is.
  • Gedragsanalyse: Beter inzicht in en begrip van menselijk gedrag vergroot het succes; het beïnvloeden ervan levert concurrentievoordeel op. Psychologen en gedragsdeskundigen zullen steeds belangrijker worden, onder meer bij marketing en bij het ontwerpen en creëren van gemeenschappen rond producten en diensten.
  • Informatie-antropologen zullen nodig zijn om de structuur te onderkennen in de explosief groeiende hoeveelheid informatie op het internet. Wat betekent kwaliteit voor wie? Zo is intelectueel eigendom in de praktijk van internet allang al geen uitsluitend juridische aangelegenheid meer.
  • Digitale lifestyle-experts moeten bedrijven helpen hun ‘digitale awareness’ te vergroten. Gevoeligheid voor wat er online speelt stelt bedrijven in staat tot vroege participatie en exploitatie van ontwikkelingen.
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in