Overslaan en naar de inhoud gaan

Klanttevredenheid in IT-sector valt terug

Dat blijkt uit onderzoek van Incompany, dat jaarlijks wordt uitgevoerd door Blauw Research onder 4750 ‘decision makers’ in Nederland. Het gemiddelde rapportcijfer dat klanten over hebben voor een IT-bedrijf is een 6,66. In 2008 was dit nog een 6,72. Volgens Incompany slagen IT-bedrijven er duidelijk minder goed in om een goede performance te leveren. 'Toegevoegde waarde’ en ‘professionaliteit’ zakken terug naar de oude, te lage niveaus, aldus Incompany.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Ook de prijs die klanten betalen, valt weer minder in de smaak. Gemiddeld werden IT-bedrijven gewaardeerd met een 6,48. Geen enkele andere sector krijgt zo’n laag cijfer voor de prijsstelling.

In crisistijd is de prijs die zakelijke dienstverleners vragen voor hun diensten volgens de onderzoekers van doorslaggevende invloed op de klanttevredenheid. Bedrijven die bekend staan om hun hoge uurtarieven, zoals advocaten of corporate finance-huizen, oogsten kritiek en prijsstunters winnen aan populariteit. Bovendien zijn klanten dit jaar minder te spreken over de betrouwbaarheid en integriteit. “Ze vinden dat IT-bedrijven het eigenbelang te veel laten meespelen in de advisering. Een oud probleem dat de kop opsteekt”, aldus het onderzoeksbureau.

De IT-sector is voor het derde jaar op rij de zwakst presterende sector in Incompany 100. Toch is er ook goed nieuws te melden: waar deze sector tot 2007 een topsegment ontbeerde, zet de ontwikkeling daarvan nu door. In 2007 wisten drie partijen voorzichtig voor het eerst de 7 te ontstijgen: Deloitte Consulting won in dat jaar met een 7,10. Vorig jaar sloegen Deloitte (7,24) en Hewlett-Packard (7,28) definitief een gat met de andere partijen, die de 7 opnieuw niet haalden.

Ondanks het dalende niveau dit jaar voor de sector als geheel, verdubbelt nu de omvang van deze koningsklasse. Unisys, Fujitsu Services, Hewlett-Packard en Deloitte Consulting eindigden alle vier ruim boven de 7.

Unisys eindigde dit jaar op nummer 9 als hoogstgenoteerd IT-bedrijf in de ranglijst, gevolgd door Fujitsu Services (14) en Hewlett-Packard (15). Deloitte Consulting (31) en Sogeti (60) complementeren de top-5.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in