Overslaan en naar de inhoud gaan

Ordina geeft BPO-ambities op

De IT-dienstverlener koesterde enkele jaren geleden nog hoge verwachtingen van de gepercipieerde mogelijkheid om bij bestaande IT-opdrachtgevers extra omzet te behalen door behalve applicatieontwikkeling en -onderhoud ook uitvoerende backoffice-activiteiten op contractbasis te gaan uitvoeren. Concurrenten als Unisys, Capgemini en Accenture pasten deze strategie met succes toe.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

De redenatie was dat Ordina door het overnemen en samenvoegen van gelijksoortige administraties van kleine en middelgrote financiële dienstverleners schaalgroote, efficiëntie en ruimte voor een behoorlijke marge zou kunnen creëren.

Dat is dus niet gelukt. Initiële outsourcingen, waarbij mensen en faciliteiten van opdrachtgevers door Ordina werden overgenomen, werden niet of nauwelijks opgevolgd door aanvullende deals met partijen die werk ‘flexibel’ konden uitbesteden zonder dat Ordina substantieel medewerkers of IT-voorzieningen overnam. Het vroegtijdig afhaken van Robeco Direct, enkele maanden geleden, lijkt voor Ordina’s BPO-ambities de nekslag te zijn geweest. Het bedrijf spreekt in een vandaag vrijgegeven persbericht over ‘hoogst mogelijke urgentie’ om de toekomstige negatieve cashflow die de BPO-activiteiten met zich meebrengen tot stilstand te brengen. De directie zegt op dit moment te werken aan reductie van operationele kosten en overhead. De huidige activa ten behoeve van BPO zullen worden afgewaardeerd ten laste van het resultaat over 2008. Hoeveel deze afwaardering bedraagt is nog niet duidelijk, maar de vandaag afgegeven ‘vooraankondiging’ doet vermoeden dat deze aanzienlijk zal zijn. De BPO-activa staan tot op heden met een waarde 63 miljoen in de boeken genoteerd. Verkoop van de activiteiten aan een fortuinlijker opererend BPO-bedrijf lijkt geenszins uitgesloten. De bijgestelde verwachtingen ten aanzien van BPO impliceren dat Ordina als geheel over 2008 een omzet verwacht van circa 690 miljoen euro. De marge ligt naar verwachting tussen de 5 en de 6 procent. Bij deze verwachting zijn bijzondere waardeverminderingen, eenmalige lasten en de opbrengt van de management buy-out van de afdeling technical automation nog niet inbegrepen. In Ordina’s traditionele kernactiviteiten consulting, ICT en application outsourcing zijn de gevolgen van de terugvallende economie inmiddels ook duidelijk merkbaar. De vraag naar capaciteit (detachering) is sinds eind oktober sterk dalend, met als gevolg voor Ordina een afnemende productiviteit. De vraag naar grote projecten en meerjarige outsourcingsopdrachten zou nog wel een gezond beeld vertonen. De directie houdt echter wel rekening met vertraging van de besluitvorming bij opdrachtgevers.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in